Пропаганда у стилі "лайт": Російська культура стала співучасником убивств та насильства

Російська культура учасник убивств російськими солдатами

Пропаганда у стилі "лайт": Російська культура стала співучасником убивств та насильства фото

Ви можете собі уявити фразу Ремарка: "Треба допомогти жертвам війни та тим, кого змушують воювати. Необхідно підтримати сім'ї воїнів Вермахту, Гестапо та СС, адже вони, можливо, ще більш безневинні жертви цієї війни". А ще ви можете собі уявити іншу фразу Ремарка: "Він зазначив, що Геббельс підтримує німецьке незалежне кіно. І судити його в Нюрнберзі потрібно з огляду на його величезний внесок у світове сучасне мистецтво".

Божевільня, скажете ви? Звісно. Неможливо уявити собі? Саме так.

Читайте також: Чи вистачить лікувати те, що не лікується – Росії потрібна евтаназія

Чому Ремарк не зміг би це сказати? Тому що Ремарк розумів злочинність нацистського режиму. Він усвідомлював, що його країна, Німеччина, на той час несе зло і є злочинцем. Він знав, що німецький народ несе відповідальність разом із Гітлером, він не відокремлював злочини фашистів від німецької публіки. Він утік від них. Просто тому, що не міг жити там. Не міг робити такого морального вибору. Залишатися там і просто мовчки дивитись на злочини. Він не приймав злочини і не хотів відповідати за них. І не ніс. Тому Ремарк великий.

І тому німецька культура заслужила на визнання і після війни. Просто тому, що спокутувала вину. Просто тому, що не пішла на компроміс із Гітлером. Принаймні частина, що заслуговує на повагу.

Але в сучасній Росії все не так. І ось уже на Каннському фестивалі показують фільм режисера Серебряннікова і він потім виходить в ефір і починає: "Режисер Кирило Серебренников закликав зняти санкції, запроваджені проти бізнесмена Романа Абрамовича на тлі російського вторгнення в Україну".

Серебренніков зазначив, що Абрамович підтримує російське незалежне кіно: "Він уже давно допомагає сучасному мистецтву. Це не пропагандистські фільми, якраз навпаки ".

Російський режисер це каже. Він може дозволити собі таке сказати. Він потребує розуміння щодо російських солдатів. Він хоче їх жаліти. Він хоче вибірковості до російських олігархів.

І питання навіть не в тому, що російський режисер дуже любить гроші. Ні. Питання навіть не в тому, що він може собі дозволити публічно захищати російських солдатів та російських мільярдерів, питання в тому, що він може собі дозволити залишатися в Росії в той момент, коли ім'ям Росії ті солдати, яких він захищає, гвалтують, убивають та грабують.

Він робить цей моральний вибір. Він іде на компроміс. І йому норм. Він знімає фільм про Лімонова, російського фашиста, котрий підтримав війну Росії на Донбасі.

Читайте також:   Російська економіка приречена, що б там не імітували у Москві

Така позиція режисера свідчить, що не виступає проти злочинів. А навіщо тоді потрібна культура? Навіщо потрібне мистецтво? Мистецтво, яке не виступає проти зла? Навіщо потрібен творець, який не розуміє, що відповідає за злочини, які скоюються від його імені.

Що буде в такому разі робити цей творець, коли все завалиться? Чи стане він тією людиною, яка понесе світло і робитиме все, щоб суспільство ніколи більше не повторило своїх злочинів? Як це можливо, якщо не розумієш і не приймаєш відповідальності? Якщо немає почуття провини? Щемлячого почуття, яке має роз'їдати зсередини людину творчу, людину емоційну. Вини, про яку він повинен кричати як сам особисто, так і у своїх роботах?

Чи ставили собі таке запитання організатори канського фестивалю?

Якщо культура не кричить про злочини, то у тих, хто чинив злочин, не буде почуття провини. А значить мине час і вони повторять все точно. Як зараз російські солдати повторюють злочини дідів, які влаштовували Гулаг, депортації, геноцид та Голодомор.

Коли росіяни запитують, в чому російська культура винна, то ось вам відповідь. Російська культура - співучасник вбивств російськими солдатами. Доки російські культурні діячі залишаються у Росії, роблячи моральний вибір про компроміс із злочинами режиму, де вони можуть називатися людьми мистецтва. Вони такі самі пропагандисти. Просто у стилі лайт.

І не кажіть, що це інше. Що не можна порівнювати Серебрянникова та Ремарка, Путіна та Гітлера. Тому що тоді нормою стане останній приклад із France 24, коли вони процитували Шойгу про "повне звільнення Маріуполя".

Цікаво, чи цитати Гітлера про повне звільнення Франції в 1940 році після Дюнкерка їм теж захотілося б поставити?

Читайте також: Путін повернув РФ до фашизму та кожного його постулату


Текст автора зі сторінки Facebook публікується за його згодою

Читати всі новини