Справедливі виплати роялті в Україні: які зміни очікуються у музичній індустрії

У всьому цивілізованому світі автори музичних творів або їхні нащадки отримують гідні й прозорі роялті

Прозорі та справедливі виплати роялті в Україні: які зміни очікуються у музичній індустрії фото

У всьому цивілізованому світі автори музичних творів або їхні нащадки отримують гідні й прозорі роялті. Справедливе ставлення до творців дає можливість розвивати музичну сферу і створювати якісний продукт. В українських же реаліях автори змушені не тільки займатися творчістю, а й відстоювати свої права і власноруч боротися з корупцією, адже за останні 20 років вони та їхні правонаступники не доотримали мільйони гривень.

Читайте також: Як зупинити шахрайство з грошима авторів

Окрім національних авторів постраждали й закордонні музиканти: на початку 2000-х років Україна потрапила в міжнародний чорний піратський список. Чому так сталося і як вирішити ці проблеми, обговорили під час пресконференції ГО "УААСП" та представників бізнесу  у Києві на тему "Перезапуск сфери зі збору та розподілу роялті за використання музики, після прийняття закону України №5572".

Цифровізація, роялті та справедлива винагорода

15 грудня 2021 року Верховною Радою України було прийнято закон №5572, який сприяє перезапуску сфери зі збору та розподілу роялті за використання музики. Головна мета – це впровадити оперативний збір та автоматичний розподіл винагород між авторами або правонаступниками. Це можливо, якщо почне діяти автоматизована система ідентифікації творів та формування детальних звітів про їхнє використання. Подібні системи давно успішно працюють у багатьох країнах світу. Наприклад, у Великобританії активно впроваджується програма Audio Meter, яка відстежує музику, що відтворюється в публічних місцях, з найвищими рівнями точності і допомагає виплачувати роялті своїм користувачам на основі реальних даних у реальному часі.

"В наших планах зробити систему такою, щоб чесну винагороду отримали не тільки відомі сучасні автори, а й починаючі музиканти та видатні представники "Золотого фонду української естради" чи їхні нащадки", – поділився планами генеральний директор ГО "УААСП" Валерій Харчишин.

Максимальна цифровізація всього процесу практично знищує можливість нечистим на руку конторам наживатися на чужій праці. А відповідальне виконання цього закону надасть Україні можливість не тільки навести порядок у власній музичній площині, але й згодом очистити репутацію на світовій арені. 

Міфи та співпраця 

Саме через перспективу діджиталізації процесу та усунення деяких ОКУ (організації колективного управління) від фізичного доступу до роялті виникла купа міфів навколо закону №5572. Інтернетом розповсюджувалася інформація, що начебто представники HoReCa, рітейлу та медіа не хочуть платити роялті за використання музичних творів, саме тому підтримують діяльність ГО "УААСП" по просуванню Закону №5572. А самій громадській організації було вигадано борги, які насправді є у співзвучної державної організації, і яка з 2018 року у процесі роздержавленості через мільйонні борги, про що свідчать звіти Мінекономіки. Використовувалась також підміна понять про авторські права видавців та субвидавців на 80% музики та численні маніпуляції на тему не виплачених роялті впродовж 9 місяців блокування ринку. 

Перший міф було розвінчано представниками бізнесу на пресконференції. Виконавча директорка Національної асоціації медіа, що представляє понад 150 електронних національних і регіональних медіа, Катерина Мяснікова та представниця фестивалю Atlas Weekend Мар’яна Мокринська під час прямого ефіру підписали меморандуми про співпрацю і заявили про готовність сплачувати роялті за зрозумілими тарифами та репрезентативним ОКУ, діяльність яких буде прозора, з досконалими звітами, підтвердженнями надходження коштів правовласникам, та головне, які мають договори з міжнародними організаціями. До цієї заяви приєдналися й представник фестивалю "Zaxidfest" Данило Почтарьов та керуючий партнер Stereo Plaza Максим Шульженко, а також оголосили про вже підписані меморандуми з ГО "УААСП".

"Хочу наголосити що те, як ринок працював, більш так працювати не повинен. Він має змінитися так, щоб автори дійсно отримували свою винагороду, але не в ручному режимі. Вона має розподілятися автоматично і коректно, щоби виплачені гроші нікуди не зникали і на всіх етапах була транспаретність", – зазначив Максим Шульженко.

Щодо авторських прав видавців та субвидавців висловився віце-президент Авторської ради ГО "УААСП" Тарас Тополя: "За світовою практикою видавці та субвидавці не володіють авторськими правами на музичні твори, а мають право на отримання частки роялті. А право надавати дозвіл на використання музичних творів шляхом публічного виконання та публічного сповіщення, а також збирати, розподіляти та виплачувати роялті передається від ОКУ відповідних країн за договорами про взаємне представництво інтересів іншим ОКУ".

Заяви щодо невиплачених роялті впродовж 9 місяців блокування ринку спростовуються звітами відповідних ОКУ у відкритому доступі на їхніх сайтах. 

Нова епоха для музичної сфери

Отже маємо багато шуму без реальних підстав, але "караван йде" і цілком успішно. Варто відзначити, що 25 січня депутати Верховної Ради вчергове підтримали закон №5572, не проголосували за постанову Людмили Буймістер "Про скасування рішення ВРУ від 15.12.2021 відносного даного законопроекту", тому до прийняття закону в дію залишився лише один крок – підпис Президента України Володимира Зеленського.

Проведення чесного конкурсу з акредитації репрезентативної ОКУ та запуск змін у сфері виплат роялті стануть тільки початком глобальних реформ.

Про необхідність змін в законодавстві заявив директор гурту "Антитіла" Сергій Вусик: "В нових законопроектах мають бути закладені запобіжники для виключення побудови в майбутньому будь-яких тіньових схем. Закон передусім має захищати права автора та забезпечувати гарантії отримання ним чесних винагород. Бо саме він інвестує власні заощадження в свою творчість".

Читайте також: Боротьба з корупцією: у НАЗК розповіли, у яких випадках перевірятимуть декларації чиновників

Читати всі новини